Kreikkalaisessa mytologiassa on monia tarinoita erilaisista taruolennoista ja siitä miten ne syntyivät, joistain näistä myyteistä on olemassa arkgeologisia todisteita.
Aloitetaan omasta mielestäni aika mielenkiintoisella ja pelottavalla tarinalla. Tämä myytti kertoo minotauros hirviöstä, jolla oli miehen ruumis ja härän pää.
Minotauros
Minotauros (kr. Μινώταυρος) oli kreikkalaisessa mytologiassa esiintyvä taruolento, joka oli puoliksi ihminen ja puoliksi härkä.Kreetan kuningattaren Pasifaen ja valkoisen härän ristisiitoksena syntynyt hirviö teljettiin kuningas Minoksen käskystä suureen labyrinttiin, johon sille vietiin joka yhdeksäs vuosi joukko ateenalaisia uhreja ravinnoksi.
Lopulta Ateenan tuleva kuningas Theseus surmasi hirviön ja teki lopun Kreetan sortotöistä Ateenassa.
Vanha kreikkalainen taru Minotauroksesta ja Theseuksesta saattaa olla vertauskuvallinen kertomus siitä kuinka Ateena vapautui Kreetan pronssikautisen minolaisen kulttuurin vallan alta. Minotauros on kreikkaa ja tarkoittaa ”Minoksen härkää”.
Minotauroksen tarun erilaiset versiot
Minotauroksen tarusta on olemassa useita erilaisia versioita. Sen kertoo muiden muassa Apollodoros Ateenalainen, jonka versio tarinasta on peräisin 100-luvulta eaa.Taru Minotauroksesta ja Theseuksesta on kuitenkin paljon tätä vanhempi ja sen osia voidaan jäljittää aina 500-luvun lopulle eaa.
Sen juuret ulottuvat peräti 4 000 vuoden päähän, aikaan jolloin Kreeta hallitsi koko manner-Kreikkaa.
Perinteisesti taru kerrotaan suurin piirtein näin.
Tarun alku: Zeus ja Europa
Kreikan ylijumalan Zeuksen kerrotaan monissa taruissa hankkineen jälkeläisiä kuolevaisten naisten kanssa. Erään tarun mukaan hän näki kerran meren rannalla kävelevän neidon, nimeltä Europa ja muutti itsensä valkeaksi häräksi päästäkseen naisen lähelle.Häränhahmoinen Zeus houkutteli neidon nousemaan selkäänsä ja vei tämän mukanaan veteen. Ylijumala ui meren yli Kreetan saarelle ja saattoi Europan raskaaksi. Tämä synnytti kolme poikaa, jotka saivat nimikseen Minos, Rhadamanthys ja Sarpedon.
Kreetan kuningas Asterion otti Europan vaimokseen ja kasvatti tämän lapset omina poikinaan.
Minoksesta tuli Kreetan kruununperijä ja kuninkaaksi tultuaan hän otti vaimokseen Pasifae-nimisen naisen.
Minos alkoi voimansa tunnossa vakuuttaa muille ihmisille, että jopa jumalat olivat valmiita täyttämään hänen toivomuksensa. Niinpä hän tämän todistaakseen rakensi meren rannalle alttarin ja rukoili merenjumala Poseidonilta, että merestä nousisi härkä, jonka hän voisi näille uhrata.
Tämä toteuttikin Minoksen toiveen ja merestä nousi hohtavan valkoinen härkä hänen uhrattavakseen. Jumalainen eläin oli kuitenkin niin lumoavan kaunis, ettei Minos kyennyt surmaamaan sitä.
Niinpä hän antoi käskyn säästää jumalten lähettämä härkä ja otti sen tilalle toisen härän omasta laumastaan. Jumalat kuitenkin huomasivat petoksen ja päättivät rangaista petollista kuningasta.
Jumalten kosto ja Minotauroksen syntymä
Kostaakseen Minoksen röyhkeyden, rakkauden jumalatar Afrodite antoi tämän vaimon Pasifaen rakastua jumalten lähettämään härkään.Pasifae kauhistui luonnottomista tunteistaan eläintä kohtaan ja paljasti kauhean salaisuutensa Minoksen hovin rakentajamestarille Daidalokselle. Seppä rakensi Pasifaelle puusta onton lehmän, jonka sisään tämän oli mahdollista piiloutua halutessaan viettää salassa aikaa rakastamansa härän kanssa.
Lopulta jumalten lähettämän valkoisen härän ja Pasifaen suhteesta syntyi kammottava epämuodostunut hirviö, sekasikiö, jolla oli ihmisen ruumis mutta hirviömäinen ja irvokas härän pää.
Labyrintin vanki
Kuningas Minos järkyttyi suuresti vaimonsa teosta ja päätyi neuvottomana turvautumaan oraakkelin apuun. Näkijä neuvoi Kreetan kuningasta piilottamaan häpeänsä taitavuuteen ja niinpä Minos antoikin palveluksessaan olevalle Daidalokselle käskyn rakentaa labyrintti, josta hirviö ei voisi koskaan löytää ulos ja jossa kukaan ei voisi eksymättä kulkea.Kun Daidalos oli saanut suuren urakkansa valmiiksi, Minotaurokseksi nimitetty hirviö sijoitettiin sokkeloisen vankilansa keskustaan. Kreetan merentakaisen naapurin, Ateenan kuningas Aigeus oli aikoinaan aiheuttanut Minoksen pojan kuoleman Ateenaa vastaan käydyssä taistelussa ja kostoksi tästä Kreetan kuningas antoi käskyn, jonka mukaan Ateenan oli joka yhdeksäs vuosi luovutettava seitsemän nuorta miestä ja seitsemän nuorta neitsyttä uhrattavaksi labyrinttiin teljetylle Minotaurokselle.
Joskus uhraus kerrotaan suoritetun joka toisen uudenkuun aikaan. Ateenalaiset suostuivat tämän hirvittävän veron maksuun välttääkseen aseellisen yhteenoton voimakkaan Kreetan kanssa.
Uhrattavat ateenalaiset tuotiin Kreetaan laivoilla, missä heille järjestettiin juhlallinen vastaanotto ja kestit. Seuraavana aamuna heidät kuitenkin vietiin hirviön sokkeloiseen vankilaan.
Sinne he ennen pitkää eksyivät ja joutuivat yksitellen pedon syömiksi. Kaksi kertaa ateenalaiset ehtivät maksaa tätä hirveää veroa, kunnes kolmannen uhrilastin joukossa saapui Kreetan kuningas Aigeuksen ottopoika, jonka todellinen isä oli itse merenjumala Poseidon. Tämän nuorukaisen nimi oli Theseus.
Theseus ja Minotauros
Theseus oli itse lupautunut mukaan toisten uhrattavien joukkoon ja aikoi surmata labyrintin pedon vapauttaakseen ateenalaiset siitä sorron ikeestä, jossa Minoksen Kreeta näitä piti. Minoksen tytär ja Minotauroksen sisarpuoli Ariadne rakastui Theseukseen ja tarjosi tälle apuaan sillä ehdolla, että saisi tulla Ateenaan hänen morsiamenaan.Theseuksen suostuttua Ariadne ojensi tälle Daidaloksen antaman lankakerän ja neuvoi sitomaan sen toisen pään labyrintin suulle ja käyttämään sitä kuljetun reitin merkitsemiseen. Kun Theseus purkaisi lankakerää sitä mukaa kun labyrintissä liikkuisi, hän ei eksyisi vaan voisi aina löytää takaisin suuaukolle.
Heti seuraavana päivänä uhrattavat suljettiin pimeään labyrinttiin ja Theseus noudatti Ariadnen neuvoa. Hän neuvoi muita uhrattavia pysymään labyrintin portin lähettyvillä ja lähti itse etsimään petoa.
Theseus purki silkkilankaa kerästä aina siihen asti kun saapui nukkuvan Minotauroksen luo. Joissakin tarun versioissa hänen kerrotaan surmanneen pedon paljain käsin, joskus taas miekalla.
Joka tapauksessa hirviön ja ateenalaisten sankarin välillä käytiin kiivas taistelu, (tarun yhdessä versiossa Theseus heitti Minotauruksen suuhun kolme rasvapalloa, ja peto nukahti) jonka päätteeksi Theseuksen onnistui tappaa peto ja lopettaa Kreetan sortotyö Ateenassa.
Tähän krekkalaiseen ruukkuun on kuvattu Theseuksen ja Minotauroksen taistelu.
Tarun totuuspohja
Monet ovat pohtineet voisiko tunnettuu taruun kätkeytyä viittauksia todellisesta historiasta.
Kreeta, hirviön koti
Apollodoros sijoitti kertomuksensa Kreetan saarelle Kreikan eteläpuolelle. Tämä seikka on askarruttanut tarun tutkijoita. Vuonna 1900 Sir Arthur Evans aloitti arkeologiset kaivaukset Kreetan Knossoksessa ja löysi sieltä aiemmin tuntemattoman kulttuurin rauniot. Evans nimesi löytämänsä kulttuurin minolaiseksi kulttuuriksi Minotauroksen tarusta tutun kuningas Minoksen mukaan. Hän sai selville, että sen huippukausi sijoittui vuosien 1650 eaa. ja 1420 eaa. välille.
Knossoksen palatsin sokkelot ovat saattaneet synnyttää tarinan labyrintistä.
Knossoksen palatsin kuuluisin fresko kertoo härkien tärkeästä asemasta minolaisessa kulttuurissa.
Historiaa rivien välissä
Ateenalaisten maksama uhri saattaa kuvata sitä alistettua asemaa, jossa ateenalaiset mahdollisesti olivat minolaisen kulttuurin hallitessa aluetta.
Ateenalaisia raateleva Minotauros voi kuvata härkien palvontaan nojaavaa minolaista kulttuuria ja tarun labyrintti saattaa olla syntynyt pronssikautisen Knossoksen palatsin sokkeloiden pohjalta.
Kertomus Minotauroksesta ja Theseuksesta olisi kuvaus kreikkalaisen kulttuurin nousuun minolaisen kulttuurin vallan alta.
Knossoksesta on löydetty kreetalaisten vuoden 500 eaa. tienoilla ja hieman sen jälkeen lyömiä rahoja, joista huomaa, että taru labyrintin hirviöstä eli myös saaren asukkaiden keskuudessa kauan minolaisen kulttuurin kuihtumisen jälkeen. Näihin kolikoihin on lyöty toiselle puolelle kuva Minotauroksesta ja toiselle puolelle labyrinttia kuvaava sokkelo
Ei tämä sentään tähän lopu vaan valitaan seuraa kreikan mytologian taruolento. Nyt jatkamme tarinaa Gorgoista. Aloitetaan siis tämäkin tarina piennellä johdannolla sisältäen hieman historiaakin.
Gorgo (Medusa)
Medusa (muinaiskreikaksi Μέδουσα) oli kreikkalaisessa tarustossa hirviömäinen naispuolinen olento gorgo, joka pystyi katseellaan muuttamaan ihmisen kiveksi. Hänen sisarensa olivat Euryale ja Stheino.Mulkosilmäinen, vihreänahkainen naarashirviö, jonka kieli roikkuu suusta ja pää on täynnä sihiseviä käärmeitä - gorgo saa kirjaimellisesti jähmettymään kauhusta.
Gorgot vihasivat ihmisiä, jotka muistuttavat gorgoja kohtalostaan. Tarina kertoo, että ne kuljeskelevat kaukaisilla seuduilla metallikynsillään kävellen ja tappavat tunkeilijat pelkän katseensa pahuudella.
Medusan tarina
Gorgot eivät syntyneet hirviöiksi vaan ihmisiksi. He olivat kolme kaunista sisarusta nimeltään Stheino, Medusa ja Euryale. Yksi näistä sisaruksista nimeltä Medusa loukkasi Athene-jumalatarta viettelemällä merenjumala Poseidonin makaamaan kanssaan yhdessä Athenen temppeleistä. Koska merenjumala Poseidonin olivat vietelleet Medusan kultaiset hiukset, alkoi Athene hautoa hirvittävää kostoa.
Athenen raivokas kosto
Raivostunut Athene muutti Medusan pään jokaisen hiuksen sihiseväksi käärmeeksi. Vapiseva tyttöparka katseli keltaisin verestävin silmin, miten hänen ihonsa muuttui vihreäsuomuiseksi ja sormiin ilmestyivät terävät pronssikynnet. Medusan selkään kasvoivat piikkiset siivet, alaleuka piteni kammottavasti, kieli paisui ja pursui ulos suusta ja valtavat keltaiset hampaat tunkivat esiin ikenistä.
Medusa on ainoa kuolevainen gorgo. Medusa-nimi merkitsee "viekasta". Eräissä myytin muunnoksissa vain Medusa muuttaa ihmisiä katseellaan kiveksi, mutta useimmissa versioissa myös sisaret pystyvät samaan.
Medusan siskojen kohtalo
Medusan sisaret Stheino ja Euryale joutuivat syyttöminä jakamaan tämän rangaistuksen. Ne ovat molemmat kuolemattomia ja eräissä versioissa hieman vähemmän kauheita kuin Medusa. Stheino merkitsee "mahtavaa" ja Euryale "laajalti kulkevaa".Perseus ja Medusa
Kelvoton kuningas Polydektes lähetti Perseuksen noutamaan Medusan päätä toivoen, että tämä kuolee yrityksessä. Athene kuitenkin antoi Perseukselle kiillotetun kilven ja neuvoi katsomaan gorgoa vain peilikuvan kautta.Sonnustautuneena siivekkäisiin sandaaleihin ja näkymättömäksi tekevään kypärään Perseus astui gorgojen luolaan taikalaukku mukanaan. Hän löysi hirveät sisaret unessa ja kilpeään peilinä käyttäen iski miekalla Medusan kauheaan päähän. Hirviö ei lyötänyt näkymätöntä vihollistaan. Sisarusten kirkuessa neuvottomina Perseus irrotti pään.
Tappava Irtopää
Perseuksen laukkuun joutunut Medusan pää ei ollut menettänyt kauheaa tehoaan. Siitä oli Perseukselle pian hyötyä. Lentäessään taikasandaaleillaan hän näki kauniin neidon, Andromedanm kahlittuna kallioon ja valtavan merikäärmeen valmistautuvan syömään neidon. Perseus vilautti pedolle Gorgon päätä ja käärme muuttui heti kiveksi.Matkansa myöhemmässä vaiheessa Perseus näytti päätä Atlas-jättiläiselle, joka kannatteli taivaan pilareita. Ja Atlaskin muuttui kiveksi. Näin kerrotaan syntyneen Pohjois-Afrikan Atlas-vuoriston. Lopuksi paha kuningas Polydektes hoveineen koki saman kohtalon.
Paha, pahaa vastaan
Muinaiset kreikkalaiset uskoivat, että gorgoneion eli kuva gorgon päästä pelotti pois pahaa. Symboli kaiverrettiin temppeleihin ja kaupunkien muureihin niitä suojaamaan ja sitä käytettiin myös amulettina. Gotgoneionin avulla peloteltiin myös ihmisiä ja soturit saattoivat kaiverruttaa sen kilpiinsä.Skylla
Messinansalmi Italian ja Sisilian välissä tarjosi merenkulkijoille vain huonoja vaihtoehtoja. Skylla-pedon monine kitoineen tai kaikkinielevän Kharybdis-pyörteen.
Skyllan tarina
Skyllan kohtalo oli surullinen. Viaton kaunotar, joka kylpi mielellään muiden merenneitojen kanssa, muutettiin hirviöksi silkasta pahantahtoisesta mustasukkaisuudesta.Joidenkin mukaan Skylla oli ihminen, toisten mielestä merenneito. Tavallisin tarun muunnelma kertoo hänen vanhempiensa olleen meren väkeä. Äiti oli merenneito Kraitas ja isä muinainen merenjumala Forkys. Oli hänen alkuperänsä mikä tahansa niin Skylla oli epäilemättä ihanan kaunis ja koska hän mielellään polskutteli rannan kalliolammikoissa, miespuoliset merenjumalat kiinnittivät häneen huomionsa.
Mustankipeää raivoa
Joko itse merenjumala Glaukos tai itse Poseidon rakastui häneen. Eräässä vesiossa Poseidonin mustasukkainen vaimo pyysi kostoapua velhotar Kirkeltä.Toisessa taas Glaukos pyysi Kirkeltä lemmenjuomaa Skyllan taivuttamiseksi. Ja velhotar, jonka lähentelyt Glaukos oli torjunut, keittikin hirmuisen myrkyn. Kaikki tarunkertojat laittavat muodonmuutoksen syyn Kirken noituuden tiliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti